Det sundere valg





Det er sværere at tage det sundere valg, hvis kagen og slikskålen står på bordet og gulerødderne ligger uskrællede i køleskabet. Hvordan vælger du frugt og grønt frem for slik og kage?





Jeg kan lige så godt lægge mig fladt ned og indrømme: Jeg er en af dem, der tømmer slikskålen, hvis den står fremme. Det betyder, at jeg skal fjerne fristelserne og sørge for at have de sundere valg i køleskabet og køkkenskabene.

Jeg fik i juledagene en kontant afregning i form af forværring af min psoriasis og uro i benene (også kaldet Restless Legs Syndrome, RLS, men det er nærmere et symptom end en diagnose), fordi jeg indtog alt for meget sukker, mælk og fløde. Det var ikke den ene portion brunede kartofler eller ris a la mande juleaften, der gav var skyld i de åbne sår i min hovedbund og under armene. Det var de 15, 20, måske nærmere 30 lækre chokolader, som jeg spiste hver eneste dag.

Jeg tog ikke på i vægt, men det var kun, fordi jeg gik mange kilometer i det fri eller på løbebåndet i træningscentret.


Det kræver enorme mængder energi - også for mig - at gå udenom chokolade. Det er ikke en indgroet vane hos mig. Jeg er trods alt i midten af 30'erne, og i størstedelen af mit liv har jeg været en sukkergris (med et dertilhørende voldsomt ustabilt blodsukker).


Det er alfa og omega, at du gør det nemt for dig, din familie og dine medarbejdere at tage de sundere valg. På den måde hjælper du til stabilt humør og reducerer sandsynligheden for sygdom.


LEGO er gået all in og har aktivt taget et valg for sine medarbejdere: Der er frugt og grønt frem for slik og kage, lige som der er farvekoder på retterne i kantinen. Retter med rødt skilt skal du spise mindst af, gult skilt mindre af, og grønne retter kan du spise mest af. Godt tænkt!


Jeg synes dog, at der skal være plads til kage, men problemet er mængderne af brød og kage. I mange virksomheder er der lyst, fiberfattigt brød og kage mindst en gang om ugen. Hvis du er ansat i en mellemstor virksomhed, er du måske så "heldig", at der er rundstykker om mandagen, onsdagskage til frokost og derudover: fødselsdagskage, feriekage, barselskage, jeg-har-købt-hus-kage, jeg-er-færdig-med-min-uddannelse-kage, vi-har-nået-budgettet-kage og... Ja, find selv på flere. :-)


I min kærestes virksomhed er frokosten formentligt som mange andre steder: Rugbrød og pålæg. Men jeg sørger for at købe godt friskbagt rugbrød bagt på rug (uden hvede eller spelt), godt og velsmagende pålæg, avocado, mandler, frugt og grønt. Tomater, gulerødder, agurk, peberfrugt og frugt indtages i stor stil, særligt når jeg har gjort det lettilgængeligt ved at skære det ud i både og stave.

Tro ikke, at jeg er miss perfect, der laver alt fra bunden. Jeg tager også de nemmere valg og køber af og til aftensmad eller frokost ude i byen, f.eks. hos Jar House Horsens. Maden leveres i lækre glas, som med fordel kan genbruges. De er geniale til at opbevare udskåret grønt. Udskåret agurk, gulerod og peberfrugt holder sig nemt 3-5 dage på køl i disse glas.

Hvordan hjælper du dig, dine børn og dine medarbejdere eller kolleger til at tage de sundere valg?