FYTOØSTROGENER & XENOØSTROGENER - HVAD ER DET?





Du har måske hørt eller læst om fytoøstrogener, men ikke helt forstået, hvad det er og hvorfor fytoøstrogener er så vigtige at få nok af.

Xenoøstrogener er derimod noget, som vi skal undgå. De forstyrrer nemlig kroppen.



FYTOØSTROGENER

Fytoøstrogener er stoffer, der findes i planter. Fordelen ved fytoøstrogener er, at de ligner vores østrogener og kan efterligne vores østrogeners virkning. Det kan være en fordel, når man har for mange østrogener i kroppen. Det lyder måske underligt, men for mange østrogener i kroppen kan medføre fx PMS og Endometriose og Allergisymptomer (!), og så er det en god idé blandt andet at indtage fytoøstrogener for at få dem til at virke frem for vores egne østrogener, men da de virker i en mildere form end vores egne østrogener, kan de påvirke kroppen mindre.

Østrogener kan også være de hormonforstyrrende stoffer kaldet xenoøstrogener.


Fytoøstrogener er mange forskellige slags og her finder du en række af dem:


Sojabønner

Linser

Kikærter

Bønner

Ærter

Kløver

Hvidløg

Asparges

Gulerødder

Broccoli

Cashewnødder

Mandler

Lakrids

Avocado

Nigellafrø

Knust hørfrø

XENOØSTROGENER

Xenoøstrogener er hormonforstyrende stoffer, som påvirker kroppen. Xenoøstrogener finder du overalt i vores miljø, men særligt i vores drikkevand, i hudplejeprodukter, p-piller og plast. Problemet med xenoøstrogener, er, at de også overtager pladsen fra dine egne østrogener, så de receptorer, dine østrogener burde sidde på og virke, er blokeret af xenoøstrogenerne. Det betyder, at dine egne østrogener ikke kan udøve deres virkning, som de skal. Xenoøstrogener udøver desværre ikke nogen virkning. Den blokerer bare for dine østrogener, og tilmed påvirker xenoøstrogenerne også dine progesteronniveauer, så du ikke får ægløsning.

MANGLENDE AFGIFTNING

Som du kan se, er det ikke godt at have PMS-symptomer, og det er ikke noget, du skal leve med! Det kan ikke fikses med p-piller eller en spiral (det forklarer jeg mere om en anden dag).


Østrogen elimineres i leveren vha. galde og udskilles derefter i tarmen. Nedsat leverafgiftning kan være pga. en usund tarmflora og for få fibre, men også pga. at du har en genvariant (genetisk polymorfisme), som betyder, at du enten har en forøget eller reduceret aktivitet af dine cytochrom P450-enzymer, som skal afgifte og dermed eliminere farlige stoffer korrekt.

USUND TARM

I en usund tarm kan du risikere, at det enzym, som i leverens afgiftningsproces binder sig til østrogen, bliver fraspaltet igen, og dermed kan det reabsorberes i kroppen i stedet for at forlade kroppen via afføringen.

FÅ ØSTROGENERNE UD AF KROPPEN

Korsblomstrede grøntsager, omega 3 og hørfrø er alfa og omega for en sund leverfunktion. Har du nedsat enzymfunktion pga. en genetisk polymofisme, kan det være nødvendigt også at tage tilskud af indol-3-carbinol, også kaldet D.I.M.


Generelt er det godt at indtage:


Broccoli

Artiskok

Hvidløg

Granatæble

Skalotteløg

Brøndkarse

Grøn the

Fibre fra kerner og grøntsager

Evt. tilskud af probiotika, hvis din tarmflora ikke er optimal

Få nok protein i form af æg, linser, bønner, fjerkræ


Vælg økologisk. Konventionelt landbrug bruger østrogen til at øge produktivitet, smag og konsistens.

Undgå mælkeprodukter. Særligt mælk fra drægtige køer indeholder ekstra meget østrogen.

MOTION & VÆGTTAB ER OGSÅ VIGTIG

Motion og fysisk træning er generelt vigtig, men fysisk træning har vist sig også at være vigtigt for leverafgiftningen.

  • Fedtvæv og særligt viceralt (mave) fedt producerer østrogen og tilmed proinflammatoriske cytokiner, da der i fedtvæv er enzymet aromatase.
  • Alt østrogen er produceret af enzymet aromatase.
  • → Østrogen forårsager inflammation.
  • → Inflammation øger østrogen, da det stimulerer aromataseaktiviteten.
  • Kan du se den onde cirkel?

Din tarm går også i stå, hvis du sidder stille, så op og stå og ud og gå!

ER DU TYND?

Selv om du er tynd, kan du sagtens have for meget fedt omkring organerne, og det er faktisk her, at fedtcellerne laver allermest ballade og er mere aktive end øvrige fedtceller i kroppen.

Fedtceller, der er fulde af fedt, producerer mindre adiponectin.

→ Det forårsager nedsat insulinfølsomhed.

→ Insulin cirkulerer derfor i stedet i kroppen (det er det, der forårsager diabetes).

→ Insulin sænker niveauet er SHBG (sex hormon bindende globulin), så du vil have lavere niveau af SHBG.

→ Østrogen transporteres rundt i kroppen vha. SHBG, som der nu ikke er nok af.

→ Øget mængde frit østrogen cirkulerer i kroppen.